حجت الاسلام والمسلمین استیری؛

تنفیذحکم ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست،بلکه انجام یک رسالت قانونی است

طبق بند نهم از اصل یکصد و ده قانون اساسى، با امضاى حکم ریاست جمهورى توسط رهبرى معظم انقلاب، این مقام اجرایى کشور براى ۴ سال دیگر رسماً اعتبار و مشروعیت پیدا مى‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی باقرشهر نیوز؛حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آباد در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت مردم به تقوای الهی گفت: طبق بند نهم از اصل یکصد و ده قانون اساسى، با امضاى حکم ریاست جمهورى توسط رهبرى معظم انقلاب، این مقام اجرایى کشور براى ۴ سال دیگر رسماً اعتبار و مشروعیت پیدا مى‌کند. و تا وى رأى مردم را تأیید و حکم ریاست جمهورى را امضا نفرمایند، طبق قانون، مقام ریاست جمهورى هیچ صلاحیت و اعتبارى براى ایفاى نقش تحت عنوان رئیس‌جمهورى کشور را نخواهد داشت.
یکى از اساسى‌ترین و بنیادى‌ترین مراسماتى است که عالى‌ترین مقام پس از رهبرى نظام، در ضمن مفتخر شدن به تأیید رهبرى انقلاب، نوعى میثاق و تعهد نیز مى‌دهد که در مدت چهارساله، کلیه مواضع و جهت‌گیرى‌ها و رویکرد برنامه‌اى و راهبردى خود و دولت را با محوریت نظام یعنى منویات و هدایتهاى راهبردى رهبرى فرزانه انقلاب تنظیم نمایدو طبق تعبیر امام خمینى(ره) تا زمانى رئیس جمهورى مورد تأیید و در نهایت مشروعیت دارد که در مسیر اسلام و ارزشهاى انقلاب قرار داشته باشد و الا تنفیذ برداشته مى‌شود و این تعبیر گویاى این معناست که حکم تنفیذ صرفاً کلید خوردن یک دوره چهارساله نیست بلکه نوعى نظارت دقیق تا پایان هر دوره مى‌باشد، نظارتى از نوع نظارت استصوابى و بلکه عمیق‌تر و نافذتر، از ناحیه رهبرى انقلاب؛ و لذا همواره انتظار مى‌رفته است که رئیس جمهور طبق قانون، خود را پاسخگوى نظرات و منویات رهبرى نظام بداند{تکبیرنمازگزاران}از این‌روى حکم تنفیذ را نه یک حکم تشریفاتى بلکه انجام رسالتى قانونى در چارچوب اختیارات اول شخص کشور، رهبرى انقلاب در نظارت نافذ و قاطع بر قوه مجریه و دولت اسلامى مى‌دانیم.
چنان‌که تحلیف نیز یک سوگند ساده و فرمایشى و تشریفاتى نیست زیرا تحلیف بعد از آن‌که مهر تأیید بر رأى ملت و امضاء مشروعیت دولت توسط رهبرى معظم انقلاب صورت گرفت، پاسخ متقابلى است از ناحیه رئیس جمهور منتخب بر اعتماد مردم و رهبرى که متجلى در تأیید و صدور حکم ریاست جمهورى مى‌باشد.
اینجاست که بلافاصله بعد از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى باید طبق تصریح قانون اساسى، رئیس محترم جمهورى در مجلس شوراى اسلامى حضور یافته و در محضر قرآن کریم در مراسمى رسمى که نمایندگان مردم به همراه مسؤولان ارشد نظام به‌ویژه رئیس قوه قضائیه و اعضاء محترم شوراى نگهبان حضور خواهند داشت، در پیشگاه ملت شریف ایران سوگند یاد کند. معنا و مفهوم این سوگند، به‌واقع پاسخ روشن و متعهدانه‌اى است که رئیس جمهور به اعتماد مردم و رهبرى نظام مى‌دهد و در یک جمله در محضر قرآن کریم و خداى بزرگ و رهبرى و توده مردم، متعهد مى‌شود تا مصالح و منافع نظام و جامعه و ملت را بر هر چیز دیگرى ترجیح داده و خود را همواره رئیس جمهور امتى واحد و کشورى منسجم و مقتدر بداند هرچند که این چهارساله‌هاى زودگذر میدان آزمون و سختى است در برابر تحلیف‌ها و سوگندها و تعهدات ثبت‌شده که به‌طور دقیق توسط مردم مورد سنجش و ارزیابى جدى قرار مى‌گیرد.
به نکاتی که درسخنان مقام معظم رهبری روزگذشته مطرح شداشاره ای داشته باشم
ده توصیه به رئیس جمهوری محترم و همکاران ایشان، بیان کردند.که فرصت اندک است میگذریم.ودرادامه در بیان سه جهت گیری دولت آینده افزودند: پرداختن به مشکلات مردم بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملتها و دولتها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه طلبان»، سه جهت گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.
رمز موفقیت در خدمت بى‌منت به مردم، تشکیل کابینه‌اى چابک، مردمى، کارآمد و پاسخگو است ریاست جمهوری در روزهای انتخابات وعده هایی به مردم داده است که مردم ماانتظاردارند تا بیکاری جوانان و مشکلات معیشتی مردم و مشکلات تولید و اشتغال به پایان برسد.
معیارهای حزبی و جناحی و گروهی و سهم خواهی به هیچ عنوان نباید در تعیین کابینه نقش داشته باشد؛ اگر کابینه، کابینه سهم خواهی و سیاسی شد هیچ امیدی به این کابینه بتواند مشکلات اساسی رارفع نماید ازمردم سلب خواهدشد.
مردم ماانتظاردارندکابینه ای تشکیل شود از افرادی با روحیه جهادی که دغدغه زندگی مردم و ارزش های انقلاب داشته باشند و قانون گرا و شایسته سالار و دارای سعه صدر و روحیه خدمت گذاری باشند ؛به اسلام و انقلاب افتخار کرده و مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند و نسبت به دستگاه‎های زیر نظر خود نظارت بیشتری داشته باشند.{تکبیرنمازگزاران}
واقعاملتی که شایستگی بسیاری دارد و زیر این آسمان نظیر آن را به این خوبیکمتر مشاهده می کنیم که در عرصه های مختلف حضور دارد شایسته خدمت گذاری است.که مسؤلین ودولت آینده به آن توجه خواهندداشت.

جمعی از شیعیان از راه دور برای دیدار با حضرت رضا علیه السلام به خراسان رفتند. این گروه در حالی که شیعه بودند، ‌به گناهانی هم آلوده بودند. آنها یک ماه در خراسان ماندند و هر روز دو بار به در خانه امام رضا علیه السلام می آمدند. ولی دربان اجازه ورود به آنها نمی داد. سرانجام آنها توسط دربان به امام پیام دادند: از راه دور آمده ایم اگر شما را ملاقات نکنیم، ‌روسیاه خواهیم شد و هنگام مراجعت به وطن، ‌در نزد مردم شرمنده و سر افکنده می گردیم. به ما اجازه ملاقات بده. امام در نهایت اجازه ملاقات دادند. آنها گله کردند: امام فرمودند: این که اجازه ندادم برای این است که ادعا می کنید شیعه حضرت علی علیه السلام هستید ولی دروغ می گویید. شیعه علی علیه السلام، حسن و حسین علیهما السلام و سلمان و ابوذر و مقداد و … بودند. شما مدعی هستید که شیعه امیر مؤمنان علی علیه السلام هستید، ولی در بیش تر اعمال با آن حضرت مخالفت می کنید … آنها بلافاصله توبه حقیقی کردند و پس از آن، امام به آنها توجه بیشتری نشان دادند.» بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۸-۱۵۹، با تلخیص
قَالَ الرِضا علیه السَّلام:
«مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ»هر که از نفس خویش حساب کشد سود می برد و هر که غفلت ورزد زیان می بیند. (بحار الانوار/ج ۷۵، ص ۳۵۲)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *